Belang van een leercultuur in corona-tijd

In de afgelopen Corona maanden heb ik regelmatig ondernemers gesproken over de manier waarop zij door de Corona tijden heen komen. De ene is heel druk en de ander heeft nagenoeg geen opdrachten meer. Dat vraagt aanpassingen in bedrijfsvoering en strategie. Soms om al het extra werk aan te kunnen en soms om om te gaan met veel minder of heel ander werk. Dat vraagt ook veel omschakeling van medewerkers.

In deze Corona tijden wordt veel gevraagd van de werknemers bij bedrijven; flexibiliteit, uithoudingsvermogen en ook mentale rekbaarheid. Medewerkers moeten thuis aan het werk, soms met kinderen thuis, hebben minder inzicht in welke werkzaamheden gedaan moeten worden, missen kaders die ze op kantoor wel hebben etc. En na juni moeten ze ook weer wennen aan nieuwe omstandigheden op de eigen werkplek in het 1.5 meter kantoor.

Sturen op input of op output

Bij thuiswerkende medewerkers is het van belang dat je als manager/ werkgever in staat bent om te sturen op output in plaats van op input. Als je als bedrijf gewend bent dat mensen binnen zitten en je gewend bent dat je in de gaten kan houden of mensen wel aan het werk zijn dan valt die zekerheid weg als mensen thuis komen te zitten.

Dit alles maakt dat je als ondernemer niet hoeft te trekken en te strijden met medewerkers maar dat je juist samen met je medewerkers de crisis te lijf kan gaan.

Wanneer je echter stuurt op op output, op resultaat dan zie je vanzelf wat de medewerker oplevert en maakt het niet meer uit of hij dat ‘s ochtends, ‘s middags of ‘s avonds doet. (lees ook blog: Sturen op output)

Het belang van een leercultuur

Daarnaast merk je ook het belang van een leercultuur binnen organisaties. Wanneer je als bedrijf een leercultuur gecreëerd hebt dan staan medewerkers standaard in de leerstand omdat ze dagdagelijks uitgedaagd worden om zich zelf en anderen te verbeteren.

Wanneer je als bedrijf een leercultuur gecreëerd hebt dan staan medewerkers standaard in de leerstand

Door deze leercultuur worden medewerkers uitgedaagd om hun hersenen te laten werken, om na te denken over hun handelen, om bewust te worden van de effecten van hun gedrag en leren medewerkers om na te denken over oplossingen. Doordat men daarnaast meer bewust wordt en men de visie leert verbreden wordt het ook makkelijker voor medewerkers om naast het eigen beeld als werknemer ook de positie van de ondernemer beter te kunnen begrijpen

Het effect van een leercultuur

Door al deze vaardigheden die men geleerd heeft in de leercultuur, wordt het voor medewerkers mogelijk om flexibel mee te bewegen met alle veranderingen in het bedrijf.Ten tweede zijn medewerkers gewend om mee te denken in oplossingen waardoor men ook makkelijker mee kan denken met de onderneming naar oplossingen voor deze crisis.

En als derde, doordat men de visie verbreed heeft wordt het ook mogelijk om de problemen die de ondernemer tegen komt te begrijpen en om daarin mee te denken in oplossingen. Door al die verschillende ideeën en oplossingen te combineren kom je samen veel verder. Doordat de medewerkers steeds meer ondernemerschap ontwikkelen kan de organisatie ook steeds beter anticiperen op de veranderingen in de markt.

Dit alles maakt dat je als ondernemer niet hoeft te trekken en te strijden met medewerkers maar dat je juist samen met je medewerkers de crisis te lijf kan gaan.

Ik wens iedereen veel succes in deze Corona tijden!!

Laat je e-mail achter en ontvang handige tips in onze periodieke nieuwsbrief!


By |2021-05-06T06:09:10+00:00juni 9th, 2020|Archief-1|0 Comments