Tips voor het nieuwe normaal na Corona

Vorige week schreef ik over het maken van afspraken voor het thuiswerken na Coronatijd. Naar aanleiding van die blog kreeg ik de vraag; Waar denk jij dan dat ik op moet letten na Corona.

Als ik er zelf over nadenk dan kom ik op de hieronder genoemde punten. Maar ik hoor ook graag jullie aanvullingen om anderen te inspireren dit goed in te richten. Om te komen tot een werkbare structuur die voor iedereen prettig is, kom ik op de volgende punten om in het oog te houden:

1) Inventariseer de wensen

Niet iedereen vind thuis werken prettig. Inventariseer wie wel en wie niet thuis willen werken en voor de gene die dat willen, hoeveel van de tijd wil je dan thuis werken? Je kan dan denken aan 50/50 of 60/40. De een wil af een toe eens thuiswerken en weer anderen willen misschien het huis niet meer uit. Ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren.

2) Maak team afspraken

Naast dat het prettig is om thuis te kunnen werken moet de organisatie wel optimaal door kunnen draaien. Het is dus van belang dat de bezetting op orde is, overleggen plaats kunnen vinden, dat de bereikbaarheid zowel intern als extern geregeld is.

Het is dus belangrijk om duidelijke afspraken te maken en een planning te maken om zo effectieve processen in te richten. Dat betekent ook dat niet alle wensen 1 op 1 kunnen worden ingevuld. Het organisatie belang staat tenslotte voorop ten opzichte van het individuele belang.

3) Stuur op resultaat

Des te beter medewerkers weten waar ze verantwoordelijk voor zijn des te beter ze hun werk op een goede manier kunnen doen. Maak dus duidelijke concrete afspraken over wie waar voor verantwoordelijk is en wie welke resultaten oplevert en voor wanneer. (Lees meer over sturen op resultaat)

4) Maak duidelijke afspraken

Wanneer er duidelijke afspraken zijn en het team is voldoende taakvolwassen dan hoef je als manager alleen nog maar op resultaten te sturen en komt er ruimte voor de medewerkers om de dag vrijer in te delen. Ze kunnen dan bijvoorbeeld een uur eerder beginnen en tussen de middag gaan hardlopen in plaats van ‘s avonds in het donker. Een ruimte die voor de medewerkers, wanneer ze eenmaal los zijn van ‘het 9 tot 5 dogma’, heel veel plezier en gevoel van vrijheid kan geven.

Maak wel duidelijke afspraken over telefoondienst en/of bereikbaarheid zodat niet iedereen tussen de middag gaat hardlopen en het bedrijf niet meer bereikbaar is.

5) Evalueer regelmatig

Zeker in het begin van een nieuwe situatie is het goed om regelmatig te evalueren. Wat gaat goed en wat kan beter? Door regelmatig te evalueren voorkom je dat ergernissen zich op gaan stapelen en je de neiging krijgt om in een keer de stekker eruit te trekken.

Ik schat in dat door regelmatig te overleggen met elkaar en goed de voordelen en de nadelen met elkaar af te wegen dat de voordelen voor de medewerkers, de organisatie en voor de omgeving sterk de overhand krijgen.

Ik ben benieuwd of jullie nog meer tips hebben. Als je nog een aanvullende tip hebt, deel ze dan gerust dan zal ik ze toevoegen…

Veel succes!

Laat je e-mail achter en ontvang handige tips in onze periodieke nieuwsbrief!


2021-06-10T11:24:53+00:00