Wat is het nieuwe normaal van jullie organisatie?

Op 15 maart van 2020 kondigde Rutte de eerste lockdown aan. Alle scholen dicht, alle horeca dicht, iedereen werd gevraagd om thuis te werken en dat gebeurde ook van de ene op de andere dag. Wat voorheen nooit gelukt was kon nu in een keer, ‘iedereen’ kon thuis werken.

De overheid is al jaren bezig om van wege het milieu meer en meer mensen thuis te laten werken om zo de files te kunnen terugdringen. Dat is altijd maar heel moeizaam gegaan. Er waren altijd wel redenen waarom het niet kon. In deze crisis was het binnen een paar weken geregeld.

Binnen no-time had iedereen Zoom en Teams geïnstalleerd en geleerd om er mee te werken, werden thuiswerkplekken ingericht en werden afspraken gemaakt over bereikbaarheid en samenwerking. Iedereen was binnen een paar weken ‘up and running’ voor het thuis werken.

De wereld draait door

Het mooie was, alles draaide gewoon door, ‘iedereen’ deed zijn werk, nam zijn verantwoordelijkheid en waren misschien wel productiever dan ooit. Er zullen vast uitzonderingen geweest zijn maar over het algemeen hoor ik voornamelijk positieve verhalen.

Uiteraard werden ook de sociale contacten gemist, de momentjes bij het koffiezet apparaat, de laatste roddels, de overleg momentjes met collega’s en de gezamenlijke lunches. En ook thuis was het niet altijd makkelijk met kinderen en ‘Zoomende’ partner of juist helemaal alleen in huis. Maar ondanks dat hebben heel veel mensen het thuiswerken als heel prettig ervaren.

Opstarten na de corona crisis, wat nu?

De grote vraag is nu, wat doe je na de crisis? Ga je terug naar het oude normaal of kan je nieuwe afspraken maken met elkaar. Ik spreek bijvoorbeeld veel mensen die graag een combi zouden behouden van bijvoorbeeld 50% thuiswerken en 50% op kantoor. Het beste van twee werelden dus.

Nu is het moment om met elkaar in gesprek te gaan over het nieuwe normaal. Hoe willen jullie het thuiswerken gaan inrichten en wat is daar voor nodig? Welke afspraken wil je met elkaar maken om dat goed te laten verlopen? Wat is er voor nodig om meer en meer thuis te werken.

Ga dus tijdig in gesprek met je medewerkers en maak een plan. Maak gebruik van de huidige situatie om de verandering in te zetten naar meer medewerkerstevredenheid en meer productiviteit. En dus ook richting een Superwerkgever. Wil je meer tips over hoe je kan opstarten na de corona crisis, kijk dan eens naar de Routekaart.

Ik ben heel benieuwd wat jullie ideeën zijn over het opstarten na Coronatijd, waar jullie tegen aan lopen of hoe jullie bepaalde uitdagingen aanpakken.

Veel plezier

Laat je e-mail achter en ontvang handige tips in onze periodieke nieuwsbrief!


2021-06-03T06:41:24+00:00