Het belang van een veilige werkomgeving
De afgelopen dagen zag ik in de krant 2 stukken voorbij komen over een schrikbewind bij museum de Fundatie en bij Talpa.
Twee voorbeelden van een directeur die een succes maken van een bedrijf, maar wel ten koste van de medewerkers. De Fundatie is onder de directeur enorm gegroeid en ook John de Mol heeft diverse successen behaald met onder andere The Voice.
Het lijkt er echter wel op dat dit wel ten koste is gegaan van de medewerkers. Bij beide organisaties komen de verhalen naar buiten over een angstcultuur, manipulatie en een onveilige werksfeer. Twee voorbeelden waarbij het resultaat ten koste gaat van de medewerkers, waarbij medewerkers als ‘knecht’ worden ingezet en zich niet veilig voelen.
Het grootste kapitaal
Dit terwijl de medewerkers het grootste kapitaal zijn in een organisatie. De medewerkers zijn de pijlers onder een organisatie en medewerkers zijn onmisbaar voor het behalen van het resultaat en het succes van een organisatie.
Iedere medewerker wil in de basis een bijdrage leveren aan het grotere geheel. Door medewerkers op de juiste manier leiding te geven kan je medewerkers motiveren en uitdagen, daarmee het beste in medewerkers naar boven halen en zo de beste resultaten neer zetten.
Juist in deze tijd van schaarste op de arbeidsmarkt, waarin het vinden van goede geclassificeerde medewerkers heel lastig is, is een prettige, veilige en gezonde werkomgeving cruciaal. Het behouden van medewerkers en het beste uit de mensen halen die je hebt is belangrijker dan ooit.
Ga in gesprek
Door in gesprek te gaan met medewerkers over hun rol kunnen ze deze ook goed invullen. Door de verantwoordelijkheden concreet te maken kunnen ze deze ook goed invullen. Door medewerkers te helpen om zichzelf te ontwikkelen maakt dat ze het beste in zichzelf naar boven kunnen halen. Hierdoor kunnen medewerkers meer en meer zelfstandig werken naar een goed resultaat.
Kijk dus als ondernemer eens kritisch naar je eigen stijl van leidinggeven. Wat is de sfeer in jouw bedrijf, in hoeverre hebben jullie een veilige werkomgeving en staat het management voldoende open voor input en feedback? In hoeverre is er bij jullie een leercultuur die er op gericht is om elkaar beter te maken?
Het begint met bewustwording
Door met elkaar in gesprek te gaan, door het echte gesprek te voeren met de medewerkers kom je veel te weten. Vaak is het gesprek voeren al 80% van de oplossing omdat de aanpassingen soms maar klein hoeven te zijn om toch een groot effect te hebben. Want iedere verandering begint altijd met bewustwording.