Hoe behoud ik mijn medewerkers?

Handige tips voor het binden en boeien van medewerkers in een krappe arbeidsmarkt

Hoe behoud ik mijn medewerkers in deze krappe arbeidsmarkt. Een onderwerp dat veel werkgevers de nodige hoofdbrekens kost. Enige tijd geleden kreeg ik een Arbeidsmarktonderzoek van het UWV. Tekorten doen zich in vrijwel alle beroepsgroepen, opleidingsniveaus en regio’s voor. Dat is ook wat ik terug hoor bij veel opdrachtgevers, het wordt op dit moment steeds lastiger om goede mensen te krijgen en te behouden. De snelheid waarmee de krapte is toegenomen de afgelopen 3 jaar is van ongekende kracht.

Om te zorgen dat jouw organisatie het juiste personeel kan aantrekken is het van groot  belang om de medewerkers zo te motiveren dat ze niet bij je weg willen. Liever zie je nog, dat ze zo over je praten, dat andere mensen ook bij jouw bedrijf willen werken. Hiervoor is het van absolute noodzaak dat je je medewerkers weet te ‘binden en boeien’.

“Investeer in je mensen, zij zijn het kapitaal van jouw organisatie”.

Het klinkt allemaal zo leuk dat binden en boeien van personeel, maar hoe pak je dit aan?

In het algemeen kan je drie dingen doen om te zorgen dat je voldoende personeel houdt: nieuw talent aanboren, medewerkers omscholen en zorgen dat de huidige medewerkers blijven!

Nieuw talent, biedt ze perspectieven
Het aanboren van nieuw talent vraagt dat je zichtbaar bent op scholen en in de markt. Dat je jouw unieke product of dienstenpakket presenteert op de school en in de markt en dat je potentiële werknemers kan overtuigen dat ze bij jouw bedrijf de kans krijgen om door te groeien. De nieuwe generaties gaan niet meer voor een dikke auto en een vet salaris. De nieuwe generatie wil flexibiliteit, zingeving, inhoud en uitdaging. Ze willen blijven ontwikkelen. Zorg ervoor dat jouw bedrijf dat ook kan bieden. Vergeet ook zeker niet om van je stagiaires ambassadeurs te maken!
Door bij binnenkomst helder te communiceren welk mogelijkheden er zijn voor nieuwe medewerkers zullen mensen eerder voor jou als organisatie gaan kiezen. Perspectief werkt aantrekkelijk en geeft zekerheden.

Medewerkers (om)scholen:

Onderzoek heeft aangetoond dat je beter iemand kan aannemen met minder ervaring die goed in de organisatie past, dan iemand die uitblinkt in zijn vak maar niet bij de cultuur past. Probeer eens om medewerkers te werven in een ander vakgebied en die op te leiden voor het vak dat hij of zij bij jouw bedrijf gaat doen. Persoonlijke competenties zijn vaak veel belangrijker dan dat papiertje van school. Durf eens ‘out of the box’ te denken op dat vlak. Hiermee vergroot je je zoekveld en vind je makkelijker iemand die past binnen jouw team. Door die mensen op te leiden in jouw vakgebied kan je ze ook begeleiden in hun persoonlijke ontwikkeling.

Initieer duurzame ontwikkeling en daarmee betrokkenheid:

Een belangrijke motivatie voor medewerkers is dat ze uitgedaagd worden, dat ze kunnen leren en zichzelf kunnen ontwikkelen. Door een cultuur te creëren waarin het geaccepteerd is om fouten te maken waar men van leert en waarin men voldoende veiligheid voelt om elkaar positief kritische feedback te geven (ook aan de eigen directie/leidinggevende) ontstaat de mogelijkheid om te leren en om ‘een betere ik’ te worden. En wanneer medewerkers eenmaal kritisch naar zichzelf kunnen kijken worden ze hongerig naar meer. Dan willen ze blijven ontwikkelen en zo ontwikkelt het bedrijf mee!

Medewerkers behouden:

Door met je medewerker in gesprek te gaan over waar ze gelukkig van worden, wat ze willen met hun carrière en waar ze goed in zijn kan je een indeling in het werk gaan maken waar iedereen zich maximaal gelukkig bij voelt. Laat mensen doen waar ze goed in zijn, laat de vaste functieomschrijving los, en ga denken in rollen. Rollen kunnen namelijk makkelijk veranderen. Zo hou je je medewerkers tevreden en blijf je ze uitdagingen bieden. En als medewerkers tevreden zijn willen ze niet meer bij je weg. Ze zullen anderen juist uitnodigen om bij jullie te komen werken.

Dus:
Investeer in je mensen door te ‘ binden en te boeien’. Medewerkers die zich kunnen ontwikkelen, zich kunnen ontplooien, hun creativiteit kwijt kunnen, die vrijheid en veiligheid voelen, die willen niet weg, die worden jouw ambassadeur. En dat bespaart heel veel wervingskosten!! En daarbij komt ook dat gelukkige medewerkers gelukkige klanten maken. Dus het mes snijdt aan twee kanten!

Meer over superwerkgever