Blogs2021-06-03T06:42:46+00:00

Blogs en inspiratie:

Op deze pagina vind je alle blogs van Superwerkgever.nl. Met de blogs willen we een indruk geven van wat Superwerkgever voor jou, jouw bedrijf en voor jullie medewerkers kan betekenen. Uit de diverse blogs kan je tips, inspiratie en nieuwe ideeën halen die jou weer een stapje dichter kunnen brengen naar het worden van een superwerkgever. Je kan ons ook volgen op de socials via Facebook, LinkedIn of Instagram waar we regelmatig nieuwe informatie plaatsten. Je kan je ook aanmelden voor de nieuwsbrief, dan hoef je niks meer te missen.

Wil je liever een persoonlijk gesprek, neem dan gerust contact met ons op.

Contact

BLOG: Tips voor het nieuwe normaal na Corona

Op 15 maart van 2020 kondigde Rutte de eerste lockdown aan. Alle scholen dicht, alle horeca dicht, iedereen werd gevraagd om thuis te werken en dat gebeurde ook van de ene op de andere dag. Wat voorheen nooit gelukt was kon nu in een keer, ‘iedereen’ kon thuis werken.

BLOG: 5 tips voor een lerende organisatie

Je hoort veel over ‘een leven lang leren’ en ‘een leven lang ontwikkelen’. Leren houdt niet op na de school tijd. Zeker de generaties Y en Z zijn meer en meer met hun persoonlijke ontwikkeling bezig en vragen ook de mogelijkheden daarvoor van hun werkgever.

BLOG: De voordelen van interne trainingen voor jouw bedrijf

Voor de Coronacrisis was ik op vakantie in Frankrijk. Terwijl ik in de rij stond bij de kassa van de supermarkt trok een wat oudere dame een chequeboekje uit haar tas en begon een cheque uit te schrijven. Iets wat we in Nederland al sinds 2002 niet meer kennen. Op het moment dat je die ‘oude’ technieken ziet dan realiseer je je weer dat de wereld continu in beweging is.

BLOG: Van verandertraject naar leertraject

De wereld is continu in beweging en verandert continu. Bijvoorbeeld veroorzaakt door allerlei nieuwe technieken, nieuwe uitvindingen, de roep om meer duurzaamheid, door een banken- of Coronacrisis, door schaarste van grondstoffen of een schaarste aan goed personeel is de wereld, en daarmee de markt continu aan verandering onderhevig.

BLOG: Hoe ga je om met het Ja-maar gedrag van jouw medewerker?

Je herkent het misschien wel, die ene collega die bij iedere feedback die hij (of zij) krijgt gelijk in de weerstand schiet, die bijna standaard met een ‘ja maar’ reactie komt. Na de ‘ja maar’ reactie volgt vaak een uitgebreide uitleg over waarom de feedback die je geeft niet klopt of een verklaring waarom die hij er niks aan kon doen. Beide niet constructief om te komen tot een oplossing en daarmee vaak heel frustrerend voor de mensen om hem heen…

BLOG: 5 Tips voor het zichtbaar maken van de onderstroom in jouw bedrijf

Ken je dat gevoel, dat je in een kano op een riviertje vaart en dat je de stroom mee hebt, dat je langzaam vooruit gaat en dat je alleen maar hoeft bij de te sturen. Dat alles vanzelf lijkt te gaan. Een heerlijk gevoel. Als je wat sneller wilt dan roei je wat mee en als je rustig wilt doe je wat minder. Heerlijk. Zo kan het soms ook gaan met je bedrijf, het lijkt een soort vanzelf te gaan. Je hoeft alleen af en toe maar wat bij te sturen en je komt waar je wezen wilt.

BLOG: De route uit de corona crisis voor jouw organisatie

Iedereen die ik spreek de laatste weken is het wel een beetje zat, is de Corona zat. We zitten al lang in deze periode, een periode waarin we weinig mogen, een periode waarin we weinig contact hebben met anderen, een periode van afstand. Voor sommigen betekent dat extra zorgen, voor anderen extra eenzaamheid en verveling.

BLOG: Een leercultuur creëren? Eerst moet je als manager aan de slag

Een belangrijk onderdeel van het worden van een superwerkgever is het creëren van een leercultuur in jouw organisatie. De leercultuur zorgt er namelijk voor dat medewerkers met en van elkaar kunnen leren en zo ook de problemen en uitdagingen in de organisatie gezamenlijk en maximaal zelfstandig kunnen aanpakken. Dat maakt dat medewerkers een meest ideale werkomgeving kunnen creëren en dat geeft jou als ondernemers de handen vrij om ‘aan’ je bedrijf in plaats van ‘in’ je bedrijf. Met andere woorden, dat je de focus kan hebben op de lange termijn, dat je niet meer bezig hoeft te zijn met brandjes blussen maar bezig kan zijn met het verbeteren van je bedrijfsvoering.

BLOG: Het gebrek aan feedback maakt je organisatie kapot

“Stilstand is achteruitgang” is een veelgebruikte zin en dat is bij een organisatie in ontwikkeling zeker zo. Om een organisatie te kunnen ontwikkelen is het belangrijk dat de medewerkers zich ontwikkelen omdat de medewerkers de dragers van jouw bedrijf zijn. De medewerkers zijn tenslotte degene die gezamenlijk de organisatie doelen behalen.

BLOG: Focus op doelen in plaats van op processen

Twee weken geleden heb ik in de blog gesproken over 5 stappen die je kan zetten voor meer flexibele medewerker die mee kunnen in een veranderende markt. Naar aanleiding van vragen over dit stuk wil ik in deze blog daar graag 1 punt uit pakken en die verder toe lichten. Allemaal om ondernemers/werkgevers te inspireren om een stap te zetten naar onze missie: “Iedere werkgever een superwerkgever”

BLOG: Hoe je de lockdown door komt met een avond klok

De huidige lockdown duurt maar voort. En als ik de media zo volg begrijp ik dat we nog wel even thuis zitten. Niet leuk maar wel nodig.  Afgelopen week had ik een online gesprek met een aantal medewerkers van een opdrachtgever. We waren in gesprek over wat de huidige lock-down doet en wat de gevolgen zijn van het volledig vanuit huis werken.

BLOG: 5 tips om het gedrag van je medewerkers positief te beïnvloeden

Enige tijd geleden was ik bij een ondernemer die me vroeg wat hij toch met die ene medewerker aan moest. Hij ergerde zich rot! De werknemer was traag, deed eindeloos over een taak, was soms negatief en stond om ‘5 voor 5 met de jas aan’. Terwijl hij ook vertelde dat hij wel een zwak had voor de medewerker omdat hij wel heel veel inzet toonde en het ook een aardige vent is.

BLOG: Soms is er een goede crisis nodig om te veranderen

In een keer was Rutte daar, op televisie, met de persconferentie over Corona en vanaf dat moment veranderde alles. We gingen in een zogenoemde ‘intelligente lockdown’ en de economie veranderde radicaal. Horeca ging dicht, theaters gesloten, festivals en concerten afgelast en heel veel agenda’s van zelfstandigen die in een klap leeg waren.

BLOG: Hou toch op met beoordelingsgesprekken

Ik hoor regelmatig zowel managers als medewerkers klagen dat de functionerings- of beoordelingsgesprekken er weer aan komen. Een hele last voor de manager die moet proberen om voor de deadline 10 tot 20 gesprekken te voeren met zijn medewerkers. Van de HR had hij een formulier gekregen dat hem kan helpen om de beoordelingsgesprekken te voeren. Ik hoorde de manager zuchten: “Ik zal blij zijn als we dat weer gehad hebben”.

BLOG: Hoe ga je als bedrijf verder na een ontslagronde?

Soms loop je als ondernemer tegen een lastige periode aan. Een crisis, een tegenvaller in de markt, een grote klant die weggaat of je verkoopt een product dat niet meer zo in trek is. Tegenslagen die maken dat je in moet grijpen, dat je lastige beslissingen moet nemen om de voortgang van het bedrijf veilig te stellen.

BLOG: Hoe jij de winst in jouw bedrijf kan optimaliseren

Iedere ondernemer is bezig om zijn bedrijf winstgevend te maken. De mate van winstgevendheid wordt onder meer bepaald door het verschil in de kosten en de baten. Dat betekent dat zowel de kostenkant en de inkomstenkant van invloed zijn op de winstmarge.  De grote vraag is echter, heb je voldoende inzicht in de cijfers en in hoe jij de winst kan optimaliseren?

BLOG: Mini-handleiding samenwerken op afstand

Vorige week heb ik in de blog geschreven over het belang van contact houden met je medewerkers in crisis tijd en tijdens het op afstand thuis werken. Daarbij heb ik een aantal tips gegeven voor het voeren van ‘het echte gesprek’. In deze blog wil ik inzoomen op het contact houden op afstand. Veel medewerkers werken tegenwoordig helemaal of een aantal dagen per week thuis en daarmee is de afstand tussen de medewerkers onderling en de medewerkers en het management groter dan wanneer iedereen op kantoor werkt.

BLOG: Hoe verminder je ziekteverzuim in crisistijd?

In tijden van crisis wordt er extra veel gevraagd van de medewerkers en managers binnen een bedrijf of organisatie. Door een hogere werkdruk, door langdurig thuiswerken of door een onzekere situatie wordt de (psychische) druk op de medewerkers en managers extra hoog. De mens is vanuit de natuur gewend om met spanning om te gaan, ten tijde van stress komen we in een verhoogde staat van paraatheid waardoor we veel aan kunnen.

BLOG: De 6 basisbehoeften van gemotiveerde medewerkers

Afgelopen week sprak ik met een ondernemer die aan het mopperen was op een van zijn medewerkers die in zijn ogen weinig gemotiveerd was, de kantjes eraf liep, zich met de verkeerde dingen bemoeide en slecht wilde luisteren. Daarbij ontstond een mooi gesprek, over de frustraties die je soms kan hebben over medewerkers, waarbij we gelukkig snel verder konden over wat je als ondernemer kan doen om medewerkers te motiveren.  

BLOG: Van BiBo-medewerker naar gemotiveerde medewerker!

Heb jij ze ook, die ‘ingeslapen’ medewerkers die niet meer te veranderen lijken en alleen nog op routine het werk doen? In mijn laatste blog van de 7-delige blogserie “Hoe word je een Superwerkgever?”, heb ik geschreven over de BiBo-medewerker (BiBo = bakje in, bakje uit). In deze blog wil ik verder ingaan op de vraag hoe om te gaan met eventuele BiBo-medewerkers in jouw bedrijf.  

BLOG: Zo doe je aan goed werkgeverschap in crisistijd

Het zijn rare tijden… Gelukkig krabbelen we weer wat op nadat in maart rigoureuze beslissingen genomen werden. En sinds die beslissing is er veel gebeurd. Een enorme druk op de zorg, bedrijven met (veel) minder omzet en zelfstandigen die de agenda leeg geveegd zagen worden. Door de lockdown werden medewerkers gedwongen om thuis te werken, om te leren omgaan met Teams en met Zoom en om op afstand hetzelfde werk te doen als normaal.

BLOG: In 7 stappen naar een leercultuur – Stap 7: Samen werken aan hogere doelen

Mijn droom is om van iedere werkgever een Superwerkgever te maken. Daarom neem ik je in deze 7 stappen mee in wat jij kan doen om een superwerkgever te worden. Belangrijk daarbij is het creëren van een leercultuur binnen jouw organisatie. In een leercultuur wordt het voor medewerkers en managers mogelijk om zich kwetsbaar op te stellen, om feedback te ontvangen en om zichzelf te gaan ontwikkelen volgens hun eigen ontwikkelplan.

BLOG: In 7 stappen naar een leercultuur – Stap 6: Blijf elkaar uitdagen

Mijn droom is om van iedere werkgever een Superwerkgever te maken. Daarom neem ik je in deze 7 stappen mee in wat jij kan doen om een superwerkgever te worden. Belangrijk daarbij is het creëren van een leercultuur binnen jouw organisatie. In een leercultuur wordt het voor medewerkers en managers mogelijk om zich kwetsbaar op te stellen, om feedback te ontvangen en om zichzelf te gaan ontwikkelen volgens hun eigen ontwikkelplan.

BLOG: In 7 stappen naar een leercultuur – Stap 5: Een continue feedbackstroom

Omdat het ons doel is om van iedere werkgever een superwerkgever te maken wil ik je in deze serie graag laten zien welke stappen je kan zetten om een superwerkgever te worden. Een belangrijk onderdeel daarbij is het creëren van een leercultuur binnen jouw organisatie. In een leercultuur wordt het voor medewerkers en managers mogelijk gemaakt om zich kwetsbaar op te stellen, om feedback te ontvangen en om zichzelf te gaan ontwikkelen volgens hun eigen ontwikkelplan.

BLOG: In 7 stappen naar een leercultuur – Stap 4: De rol van het management

Omdat het ons doel is om van iedere werkgever een superwerkgever te maken, wil ik je in deze serie graag mee nemen in de stappen die je kan zetten om een superwerkgever te worden. Een belangrijk onderdeel daarbij is het creëren van een leercultuur binnen jouw organisatie. In een leercultuur wordt het voor medewerkers en managers mogelijk om zich kwetsbaar op te stellen, om feedback te ontvangen en om zichzelf te gaan ontwikkelen volgens hun eigen ontwikkelplan.

BLOG: In 7 stappen naar een leercultuur – Stap 3: Medewerkers aan zet

Omdat het ons doel is om van iedere werkgever een superwerkgever te maken, wil ik je in deze serie graag mee nemen in de stappen die je kan zetten om een superwerkgever te worden. Een belangrijk onderdeel daarbij is het creëren van een leercultuur binnen jouw organisatie. In een leercultuur wordt het voor medewerkers en managers mogelijk om zich kwetsbaar op te stellen, om feedback te ontvangen en om zichzelf te gaan ontwikkelen volgens hun eigen ontwikkelplan. 

Blog : In 7 stappen naar een leercultuur – Stap 2: Het MT op een lijn

Omdat het ons doel is om van iedere werkgever een superwerkgever te maken wil ik je in deze serie graag mee nemen in de stappen die je kan zetten om een superwerkgever te worden. Een belangrijk onderdeel daarbij is het creëren van een leercultuur binnen jouw organisatie. In een leercultuur wordt het voor medewerkers en managers mogelijk om zich kwetsbaar op te stellen, om feedback te ontvangen en om zichzelf te gaan ontwikkelen volgens hun eigen ontwikkelplan.

Blog : In 7 stappen naar een leercultuur – Deel 1: De 0-meting

Omdat het onze missie is om van iedere werkgever een superwerkgever te maken wil ik je in deze serie graag meenemen in de stappen die je kan zetten om een superwerkgever te worden. Een belangrijk onderdeel daarbij is het creëren van een leercultuur binnen jouw organisatie. Lees ook de blog: Wat een leercultuur voor jouw organisatie kan betekenen.

BLOG: Wat een leercultuur jouw bedrijf kan opleveren

Een belangrijk onderdeel van het worden of het zijn van een superwerkgever is het creëren van een leercultuur binnen jouw organisatie. In een leercultuur hebben de medewerkers (inclusief het management) de mogelijkheid om te leren en om zichzelf en de collega’s te helpen ontwikkelen tot een betere ‘ik’. Door het creëren van een leercultuur worden de medewerkers ontwikkeld tot oplossings- gerichte medewerkers die zowel zelfstandig als met elkaar problemen op kunnen lossen.

BLOG: Belang van een leercultuur in corona tijd

In de afgelopen Corona maanden heb ik regelmatig ondernemers gesproken over de manier waarop zij door de Corona tijden heen komen. De ene is heel druk en de ander heeft nagenoeg geen opdrachten meer. Dat vraagt aanpassingen in bedrijfsvoering en strategie. Soms om al het extra werk aan te kunnen en soms om om te gaan met veel minder of heel ander werk. Dat vraagt ook veel omschakeling van medewerkers.

BLOG: Luister je wel vaak genoeg naar jezelf?

Twee weken geleden sprak ik een manager bij een middelgroot handelsbedrijf en aan het begin van het gesprek vroeg ik hem “Hoe gaat het nou met je?” Ik kreeg de reactie “Druk, druk, heel druk!!” En dat is eigenlijk altijd het antwoord dat ik van hem krijg als ik vraag hoe het gaat. En het antwoord kwam ook met een soort van trots. Daarop doorvragende bleek al snel dat hij de onbewuste overtuiging had dat: “als je druk bent ben je belangrijk, dan doe je ertoe, dan ben je ‘onmisbaar’ voor het bedrijf”.

BLOG: Voer eens vaker een ‘echt’ gesprek

Een paar weken geleden heb ik een blog geschreven over omgaan met weerstand en het echte gesprek. Naar aanleiding van deze blog kreeg ik vragen als: 'Wat is nou het echte gesprek' en 'Hoe doe je dat, oordeelvrij kijken naar de ander?' Hele terechte vragen, omdat we communicatie en een gesprek met de ander vaak zo voor vanzelfsprekend aannemen. 

BLOG: Sturen op inspanning of op resultaat?

Als manager wil je samen met je medewerkers zo goed mogelijk de organisatiedoelen realiseren. De organisatiedoelen worden vertaald naar afdelingsdoelen en die worden verdeeld onder de medewerkers, de individuele doelen. Nu heb je als manager/leidinggevende 2 keuzes. Ga je sturen op input of ga je sturen op output?

BLOG: Hé manager, laat de medewerker het zelf oplossen!

Ik kom regelmatig managers tegen die klagen dat ze druk zijn. Waar ben je dan zo druk mee, vraag ik wel eens. En meestal is het antwoord van gelijke strekking: brandjes blussen en problemen oplossen. Veel managers worden door hun medewerkers aangesproken over allerlei problemen. Zaken die in de dagelijkse praktijk niet werken, zaken waar medewerkers last van hebben, die het werk belemmeren, die doorlooptijden verlengen, zaken die onnodig geld kosten, etc.

BLOG: Het belang van een flexibel bedrijf in een snel veranderende markt

Afgelopen weekend zag ik op de televisie een programma over de nieuwe technische ontwikkelingen in de wereld. Over de mogelijkheid om vlees te kweken, over kunstlicht dat precies afgestemd was op het gewas dat het bescheen, over de verdergaande robotisering en kunstmatige intelligentie, over nieuwe technieken voor duurzame energie en over mogelijkheden van 3D printing. Kortom, allemaal ontwikkelingen waar we vroeg of laat mee te maken krijgen.

BLOG: Weg met die ideeën bussen!

In sommige bedrijven zie je ze staan, de ideeënbus. Het idee is sympathiek, een medewerker ziet een verbetering, beschrijft een probleem met een oplossing of heeft een briljant idee. Hij schrijft het idee op een briefje en gooit het in de ideeënbus. En daarna is de kans groot dat hij er nooit meer wat van hoort. Bij veel bedrijven zonder ideeënbus wordt er vaak net zo lang tegen een collega gemopperd tot deze de collega motiveert om het tegen de manager te vertellen.

BLOG: Hoe behoud je medewerkers in een krappe arbeidsmarkt?

Enige weken geleden kreeg in het Arbeidsmarktonderzoek ‘Regio in Beeld’ 2018 van het UWV in de mail. Daarin is te lezen dat in heel Nederland, op de drie noordelijke provincies na, voor steeds meer branches de arbeidsmarkt als ‘krap’ getypeerd wordt. En dat is ook wat ik terug hoor bij veel klanten, het wordt op dit moment steeds lastiger om goede mensen te krijgen. De markt is weer aan het groeien en er dus is een grotere vraag is naar goed personeel.