Blogs2020-11-19T06:49:26+00:00

Blogs en inspiratie:

Op deze pagina vind je alle blogs van Superwerkgever.nl. Met de blogs willen we een indruk geven van wat Superwerkgever voor jou, jouw bedrijf en voor jullie medewerkers kan betekenen. Uit de diverse blogs kan je tips, inspiratie en nieuwe ideeën halen die jou weer een stapje dichter kunnen brengen naar het worden van een superwerkgever. Je kan ons ook volgen op de socials via Facebook, LinkedIn of Instagram waar we regelmatig nieuwe informatie plaatsten. Je kan je ook aanmelden voor de nieuwsbrief, dan hoef je niks meer te missen.

Wil je liever een persoonlijk gesprek, neem dan gerust contact met ons op.

Contact

Hoe ga je als bedrijf verder na een ontslagronde?

Hoe ga je als bedrijf verder na een ontslagronde? Hoe ga je als bedrijf verder na een ontslagronde? Soms loop je als ondernemer tegen een lastige periode aan. Een crisis, een tegenvaller in de markt, een grote klant die weggaat of je verkoopt een product dat niet meer zo in trek is. Tegenslagen die maken [...]

De 5 voordelen van het loslaten van controle

De 5 voordelen van het loslaten van controle De 5 voordelen van het loslaten van controle Als Superwerkgever.nl is het onze missie om van ieder bedrijf een superwerkgever te maken. Dat doen we door in bedrijven een leercultuur te stimuleren waarin medewerkers met en van elkaar kunnen leren. Voor het creëren van een leercultuur is [...]

Hoe jij de winst in jouw bedrijf kan optimaliseren

Hoe jij de winst in jouw bedrijf kan optimaliseren Hoe jij de winst in jouw bedrijf kan optimaliseren Iedere ondernemer is bezig om zijn bedrijf winstgevend te maken. De mate van winstgevendheid wordt onder meer bepaald door het verschil in de kosten en de baten. Dat betekent dat zowel de kostenkant en de inkomstenkant van [...]

Hoe ga je als bedrijf verder na een ontslagronde?

Hoe ga je als bedrijf verder na een ontslagronde? Hoe ga je als bedrijf verder na een ontslagronde? Soms loop je als ondernemer tegen een lastige periode aan. Een crisis, een tegenvaller in de markt, een grote klant die weggaat of je verkoopt een product dat niet meer zo in trek is. Tegenslagen die maken [...]

De 5 voordelen van het loslaten van controle

De 5 voordelen van het loslaten van controle De 5 voordelen van het loslaten van controle Als Superwerkgever.nl is het onze missie om van ieder bedrijf een superwerkgever te maken. Dat doen we door in bedrijven een leercultuur te stimuleren waarin medewerkers met en van elkaar kunnen leren. Voor het creëren van een leercultuur is [...]

Hoe jij de winst in jouw bedrijf kan optimaliseren

Hoe jij de winst in jouw bedrijf kan optimaliseren Hoe jij de winst in jouw bedrijf kan optimaliseren Iedere ondernemer is bezig om zijn bedrijf winstgevend te maken. De mate van winstgevendheid wordt onder meer bepaald door het verschil in de kosten en de baten. Dat betekent dat zowel de kostenkant en de inkomstenkant van [...]

Blog: Mini-handleiding samenwerken op afstand

Mini-handleiding samenwerken op afstand Mini-handleiding samenwerken op afstand Vorige week heb ik in de blog geschreven over het belang van contact houden met je medewerkers in crisis tijd en tijdens het op afstand thuis werken. Daarbij heb ik een aantal tips gegeven voor het voeren van ‘het echte gesprek’. In deze blog wil [...]

Blog: Hoe verminder je ziekteverzuim in crisistijd?

Hoe verminder je ziekteverzuim in crisistijd? Hoe verminder je ziekte-verzuim in crisistijd? In tijden van crisis wordt er extra veel gevraagd van de medewerkers en managers binnen een bedrijf of organisatie. Door een hogere werkdruk, door langdurig thuiswerken of door een onzekere situatie wordt de (psychische) druk op de medewerkers en managers extra hoog. De [...]

BLOG: De 6 basisbehoeften van gemotiveerde medewerkers

De 6 basisbehoeften van gemotiveerde medewerkers Afgelopen week sprak ik met een ondernemer die aan het mopperen was op een van zijn medewerkers die in zijn ogen weinig gemotiveerd was, de kantjes eraf liep, zich met de verkeerde dingen bemoeide en slecht wilde luisteren. Daarbij ontstond een mooi gesprek, over de frustraties die je soms kan hebben over medewerkers, waarbij we gelukkig snel verder konden over wat je als ondernemer kan doen [...]

Blog: Mini-handleiding samenwerken op afstand

Mini-handleiding samenwerken op afstand Mini-handleiding samenwerken op afstand Vorige week heb ik in de blog geschreven over het belang van contact houden met je medewerkers in crisis tijd en tijdens het op afstand thuis werken. Daarbij heb ik een aantal tips gegeven voor het voeren van ‘het echte gesprek’. In deze blog wil [...]

Blog: Hoe verminder je ziekteverzuim in crisistijd?

Hoe verminder je ziekteverzuim in crisistijd? Hoe verminder je ziekte-verzuim in crisistijd? In tijden van crisis wordt er extra veel gevraagd van de medewerkers en managers binnen een bedrijf of organisatie. Door een hogere werkdruk, door langdurig thuiswerken of door een onzekere situatie wordt de (psychische) druk op de medewerkers en managers extra hoog. De [...]

BLOG: De 6 basisbehoeften van gemotiveerde medewerkers

De 6 basisbehoeften van gemotiveerde medewerkers Afgelopen week sprak ik met een ondernemer die aan het mopperen was op een van zijn medewerkers die in zijn ogen weinig gemotiveerd was, de kantjes eraf liep, zich met de verkeerde dingen bemoeide en slecht wilde luisteren. Daarbij ontstond een mooi gesprek, over de frustraties die je soms kan hebben over medewerkers, waarbij we gelukkig snel verder konden over wat je als ondernemer kan doen [...]

BLOG: Van BiBo-medewerker naar gemotiveerde medewerker!

Van BiBo-medewerker naar gemotiveerde medewerker! Heb jij ze ook, die ‘ingeslapen’ medewerkers die niet meer te veranderen lijken en alleen nog op routine het werk doen?   In mijn laatste blog van de 7-delige blogserie “Hoe word je een Superwerkgever?”, heb ik geschreven over de BiBo-medewerker (BiBo = bakje in, bakje uit). In deze blog wil ik verder ingaan op de vraag hoe om te gaan [...]

BLOG: Zo doe je aan goed werkgeverschap in crisistijd

Zo doe je aan goed werkgeverschap in crisistijd Het zijn rare tijden… Gelukkig krabbelen we weer wat op nadat in maart rigoureuze beslissingen genomen werden. En sinds die beslissing is er veel gebeurd. Een enorme druk op de zorg, bedrijven met (veel) minder omzet en zelfstandigen die de agenda leeg geveegd zagen worden.   Door de lockdown werden [...]

BLOG: Van BiBo-medewerker naar gemotiveerde medewerker!

Van BiBo-medewerker naar gemotiveerde medewerker! Heb jij ze ook, die ‘ingeslapen’ medewerkers die niet meer te veranderen lijken en alleen nog op routine het werk doen?   In mijn laatste blog van de 7-delige blogserie “Hoe word je een Superwerkgever?”, heb ik geschreven over de BiBo-medewerker (BiBo = bakje in, bakje uit). In deze blog wil ik verder ingaan op de vraag hoe om te gaan [...]

BLOG: Zo doe je aan goed werkgeverschap in crisistijd

Zo doe je aan goed werkgeverschap in crisistijd Het zijn rare tijden… Gelukkig krabbelen we weer wat op nadat in maart rigoureuze beslissingen genomen werden. En sinds die beslissing is er veel gebeurd. Een enorme druk op de zorg, bedrijven met (veel) minder omzet en zelfstandigen die de agenda leeg geveegd zagen worden.   Door de lockdown werden [...]

BLOG: In 7 stappen naar een leercultuur – Stap 5: Een continue feedbackstroom

In 7 stappen naar een leercultuur - Stap 5: Een continue feedbackstroom Omdat het ons doel is om van iedere werkgever een superwerkgever te maken wil ik je in deze serie graag laten zien welke stappen je kan zetten om een superwerkgever te worden. Een belangrijk onderdeel daarbij is het creëren van een leercultuur binnen jouw organisatie. In een leercultuur wordt het voor medewerkers en managers [...]

BLOG: In 7 stappen naar een leercultuur – Stap 4: De rol van het management

In 7 stappen naar een leercultuur - Stap 4: De rol van het management Omdat het ons doel is om van iedere werkgever een superwerkgever te maken, wil ik je in deze serie graag mee nemen in de stappen die je kan zetten om een superwerkgever te worden. Een belangrijk onderdeel daarbij is het creëren van een leercultuur binnen jouw organisatie. In een leercultuur wordt het voor [...]

BLOG: In 7 stappen naar een leercultuur – Stap 5: Een continue feedbackstroom

In 7 stappen naar een leercultuur - Stap 5: Een continue feedbackstroom Omdat het ons doel is om van iedere werkgever een superwerkgever te maken wil ik je in deze serie graag laten zien welke stappen je kan zetten om een superwerkgever te worden. Een belangrijk onderdeel daarbij is het creëren van een leercultuur binnen jouw organisatie. In een leercultuur wordt het voor medewerkers en managers [...]

BLOG: In 7 stappen naar een leercultuur – Stap 4: De rol van het management

In 7 stappen naar een leercultuur - Stap 4: De rol van het management Omdat het ons doel is om van iedere werkgever een superwerkgever te maken, wil ik je in deze serie graag mee nemen in de stappen die je kan zetten om een superwerkgever te worden. Een belangrijk onderdeel daarbij is het creëren van een leercultuur binnen jouw organisatie. In een leercultuur wordt het voor [...]

BLOG: In 7 stappen naar een leercultuur – Stap 3: Medewerkers aan zet

In 7 stappen naar een leercultuur - Stap 3: Medewerkers aan zet Omdat het ons doel is om van iedere werkgever een superwerkgever te maken, wil ik je in deze serie graag mee nemen in de stappen die je kan zetten om een superwerkgever te worden. Een belangrijk onderdeel daarbij is het creëren van een leercultuur binnen jouw organisatie. In een leercultuur wordt het voor medewerkers en managers [...]

Blog : In 7 stappen naar een leercultuur – Deel 1: De 0-meting

In 7 stappen naar een leercultuur - Deel 1: De 0-meting Omdat het onze missie is om van iedere werkgever een superwerkgever te maken wil ik je in deze serie graag meenemen in de stappen die je kan zetten om een superwerkgever te worden. Een belangrijk onderdeel daarbij is het creëren van een leercultuur binnen jouw organisatie. Lees ook [...]

BLOG: In 7 stappen naar een leercultuur – Stap 3: Medewerkers aan zet

In 7 stappen naar een leercultuur - Stap 3: Medewerkers aan zet Omdat het ons doel is om van iedere werkgever een superwerkgever te maken, wil ik je in deze serie graag mee nemen in de stappen die je kan zetten om een superwerkgever te worden. Een belangrijk onderdeel daarbij is het creëren van een leercultuur binnen jouw organisatie. In een leercultuur wordt het voor medewerkers en managers [...]

Blog : In 7 stappen naar een leercultuur – Deel 1: De 0-meting

In 7 stappen naar een leercultuur - Deel 1: De 0-meting Omdat het onze missie is om van iedere werkgever een superwerkgever te maken wil ik je in deze serie graag meenemen in de stappen die je kan zetten om een superwerkgever te worden. Een belangrijk onderdeel daarbij is het creëren van een leercultuur binnen jouw organisatie. Lees ook [...]

BLOG: Wat een leercultuur jouw bedrijf kan opleveren

Wat een leercultuur jouw bedrijf kan opleveren Een belangrijk onderdeel van het worden of het zijn van een superwerkgever is het creëren van een leercultuur binnen jouw organisatie. In een leercultuur hebben de medewerkers (inclusief het management) de mogelijkheid om te leren en om zichzelf en de collega’s te helpen ontwikkelen tot een betere ‘ik’. Door [...]

BLOG: Belang van een leercultuur in corona tijd

Belang van een leercultuur in corona-tijd In de afgelopen Corona maanden heb ik regelmatig ondernemers gesproken over de manier waarop zij door de Corona tijden heen komen. De ene is heel druk en de ander heeft nagenoeg geen opdrachten meer. Dat vraagt aanpassingen in bedrijfsvoering en strategie. Soms om al het extra werk aan te kunnen en [...]

BLOG: Luister je wel vaak genoeg naar jezelf?

Twee weken geleden sprak ik een manager bij een middelgroot handelsbedrijf en aan het begin van het gesprek vroeg ik hem “Hoe gaat het nou met je?” Ik kreeg de reactie “Druk, druk, heel druk!!” En dat is eigenlijk altijd het antwoord dat ik van hem krijg als ik vraag hoe het gaat. En het antwoord kwam ook [...]

BLOG: Wat een leercultuur jouw bedrijf kan opleveren

Wat een leercultuur jouw bedrijf kan opleveren Een belangrijk onderdeel van het worden of het zijn van een superwerkgever is het creëren van een leercultuur binnen jouw organisatie. In een leercultuur hebben de medewerkers (inclusief het management) de mogelijkheid om te leren en om zichzelf en de collega’s te helpen ontwikkelen tot een betere ‘ik’. Door [...]

BLOG: Belang van een leercultuur in corona tijd

Belang van een leercultuur in corona-tijd In de afgelopen Corona maanden heb ik regelmatig ondernemers gesproken over de manier waarop zij door de Corona tijden heen komen. De ene is heel druk en de ander heeft nagenoeg geen opdrachten meer. Dat vraagt aanpassingen in bedrijfsvoering en strategie. Soms om al het extra werk aan te kunnen en [...]

BLOG: Luister je wel vaak genoeg naar jezelf?

Twee weken geleden sprak ik een manager bij een middelgroot handelsbedrijf en aan het begin van het gesprek vroeg ik hem “Hoe gaat het nou met je?” Ik kreeg de reactie “Druk, druk, heel druk!!” En dat is eigenlijk altijd het antwoord dat ik van hem krijg als ik vraag hoe het gaat. En het antwoord kwam ook [...]

BLOG: Voer eens vaker een ‘echt’ gesprek

Een paar weken geleden heb ik een blog geschreven over omgaan met weerstand en het echte gesprek. Naar aanleiding van deze blog kreeg ik vragen als: 'Wat is nou het echte gesprek' en 'Hoe doe je dat, oordeelvrij kijken naar de ander?' Hele terechte vragen, omdat we communicatie en een gesprek met de ander vaak zo voor vanzelfsprekend aannemen.  [...]

BLOG: Sturen op inspanning of op resultaat?

Als manager wil je samen met je medewerkers zo goed mogelijk de organisatiedoelen realiseren. De organisatiedoelen worden vertaald naar afdelingsdoelen en die worden verdeeld onder de medewerkers, de individuele doelen. Nu heb je als manager/leidinggevende 2 keuzes. Ga je sturen op input of ga je sturen op output? Bij het sturen op input, of op prestatie ga je [...]

BLOG: Hé manager, laat de medewerker het zelf oplossen!

Ik kom regelmatig managers tegen die klagen dat ze druk zijn. Waar ben je dan zo druk mee, vraag ik wel eens. En meestal is het antwoord van gelijke strekking: brandjes blussen en problemen oplossen. Veel managers worden door hun medewerkers aangesproken over allerlei problemen. Zaken die in de dagelijkse praktijk niet werken, zaken waar medewerkers last van [...]

BLOG: Voer eens vaker een ‘echt’ gesprek

Een paar weken geleden heb ik een blog geschreven over omgaan met weerstand en het echte gesprek. Naar aanleiding van deze blog kreeg ik vragen als: 'Wat is nou het echte gesprek' en 'Hoe doe je dat, oordeelvrij kijken naar de ander?' Hele terechte vragen, omdat we communicatie en een gesprek met de ander vaak zo voor vanzelfsprekend aannemen.  [...]

BLOG: Sturen op inspanning of op resultaat?

Als manager wil je samen met je medewerkers zo goed mogelijk de organisatiedoelen realiseren. De organisatiedoelen worden vertaald naar afdelingsdoelen en die worden verdeeld onder de medewerkers, de individuele doelen. Nu heb je als manager/leidinggevende 2 keuzes. Ga je sturen op input of ga je sturen op output? Bij het sturen op input, of op prestatie ga je [...]

BLOG: Hé manager, laat de medewerker het zelf oplossen!

Ik kom regelmatig managers tegen die klagen dat ze druk zijn. Waar ben je dan zo druk mee, vraag ik wel eens. En meestal is het antwoord van gelijke strekking: brandjes blussen en problemen oplossen. Veel managers worden door hun medewerkers aangesproken over allerlei problemen. Zaken die in de dagelijkse praktijk niet werken, zaken waar medewerkers last van [...]

BLOG: Het belang van een flexibel bedrijf in een snel veranderende markt

Afgelopen weekend zag ik op de televisie een programma over de nieuwe technische ontwikkelingen in de wereld. Over de mogelijkheid om vlees te kweken, over kunstlicht dat precies afgestemd was op het gewas dat het bescheen, over de verdergaande robotisering en kunstmatige intelligentie, over nieuwe technieken voor duurzame energie en over mogelijkheden van 3D printing. Kortom, allemaal ontwikkelingen [...]

BLOG: Weg met die ideeën bussen!

In sommige bedrijven zie je ze staan, de ideeënbus. Het idee is sympathiek, een medewerker ziet een verbetering, beschrijft een probleem met een oplossing of heeft een briljant idee. Hij schrijft het idee op een briefje en gooit het in de ideeënbus. En daarna is de kans groot dat hij er nooit meer wat van hoort. Bij veel [...]

BLOG: Hoe behoud je medewerkers in een krappe arbeidsmarkt?

Enige weken geleden kreeg in het Arbeidsmarktonderzoek ‘Regio in Beeld’ 2018 van het UWV in de mail. Daarin is te lezen dat in heel Nederland, op de drie noordelijke provincies na, voor steeds meer branches de arbeidsmarkt als ‘krap’ getypeerd wordt. En dat is ook wat ik terug hoor bij veel klanten, het wordt op dit moment steeds lastiger [...]

BLOG: Het belang van een flexibel bedrijf in een snel veranderende markt

Afgelopen weekend zag ik op de televisie een programma over de nieuwe technische ontwikkelingen in de wereld. Over de mogelijkheid om vlees te kweken, over kunstlicht dat precies afgestemd was op het gewas dat het bescheen, over de verdergaande robotisering en kunstmatige intelligentie, over nieuwe technieken voor duurzame energie en over mogelijkheden van 3D printing. Kortom, allemaal ontwikkelingen [...]

BLOG: Weg met die ideeën bussen!

In sommige bedrijven zie je ze staan, de ideeënbus. Het idee is sympathiek, een medewerker ziet een verbetering, beschrijft een probleem met een oplossing of heeft een briljant idee. Hij schrijft het idee op een briefje en gooit het in de ideeënbus. En daarna is de kans groot dat hij er nooit meer wat van hoort. Bij veel [...]

BLOG: Hoe behoud je medewerkers in een krappe arbeidsmarkt?

Enige weken geleden kreeg in het Arbeidsmarktonderzoek ‘Regio in Beeld’ 2018 van het UWV in de mail. Daarin is te lezen dat in heel Nederland, op de drie noordelijke provincies na, voor steeds meer branches de arbeidsmarkt als ‘krap’ getypeerd wordt. En dat is ook wat ik terug hoor bij veel klanten, het wordt op dit moment steeds lastiger [...]