Hoe behoud je medewerkers in een krappe arbeidsmarkt?

Enige weken geleden kreeg in het Arbeidsmarktonderzoek ‘Regio in Beeld’ 2018 van het UWV in de mail. Daarin is te lezen dat in heel Nederland, op de drie noordelijke provincies na, voor steeds meer branches de arbeidsmarkt als ‘krap’ getypeerd wordt. En dat is ook wat ik terug hoor bij veel klanten, het wordt op dit moment steeds lastiger om goede mensen te krijgen. De markt is weer aan het groeien en er dus is een grotere vraag is naar goed personeel.

Om te zorgen dat je niet tegen een krapte van personeel aan loopt is het dus van belang om je medewerkers zo te motiveren dat ze niet bij je weg willen. Sterker nog, dat ze zo over je praten, dat anderen mensen ook bij jouw bedrijf willen werken.

“Investeer dus in je mensen, zij zijn het kapitaal van jouw organisatie”.

In het algemeen kan je drie dingen doen om te zorgen dat je voldoende personeel houdt: nieuw talent aanboren, medewerkers omscholen en zorgen dat de huidige medewerkers blijven!

Nieuw talent aanboren vraagt dat je zichtbaar bent op scholen en in de markt. Dat je jouw unieke product of dienstenpakket presenteert op de school en in de markt en dat je potentiele werknemers kan overtuigen dat ze bij jouw bedrijf de kans krijgen om door te groeien. De nieuwe generaties gaan niet meer voor een dikke auto en een vet salaris. De nieuwe generatie wil flexibiliteit, zingeving en uitdaging. Ze willen blijven ontwikkelen. Zorg ervoor dat jouw bedrijf dat ook kan bieden. En maak van je stagiaires ambassadeurs zodat meer mensen bij jouw bedrijf stage willen lopen.

Medewerkers (om)scholen: Onderzoek heeft aangetoond dat je beter iemand kan aannemen met minder ervaring die goed in de organisatie past, dan iemand die uitblinkt in zijn vak maar niet bij de cultuur past. Probeer eens om medewerkers te werven in een ander vakgebied en die op te leiden voor het vak dat hij of zij bij jouw bedrijf gaat doen. Dan vergroot je je zoekveld en vind je makkelijker iemand die past in jouw team. Door die mensen op te leiden op jouw vakgebied kan je ze ook begeleiden in hun persoonlijke ontwikkeling.

“Daarin is te lezen dat in heel Nederland, op de drie noordelijke provincies na, voor steeds meer branches de arbeidsmarkt als ‘krap’ getypeerd wordt.”

Initieer duurzame ontwikkeling: Een belangrijke motivatie voor medewerkers is dat ze uitgedaagd worden. Dat ze kunnen leren en zichzelf kunnen ontwikkelen. Door een cultuur te creëren waarin het geaccepteerd is om fouten te maken waar men van leert, en waarin met voldoende veiligheid voelt om elkaar positief kritische feedback te geven (ook aan de eigen directie/leidinggevenden) ontstaat de mogelijkheid om te leren en om ‘een betere ik’ te worden. En wanneer medewerkers eenmaal kritisch naar zichzelf kunnen kijken worden ze hongerig naar mee. Dan willen ze blijvend ontwikkelen en zo ontwikkelt het bedrijf mee!

Medewerkers behouden: Door met je medewerker in gesprek te gaan over waar ze gelukkig van worden, wat ze willen met hun carrière en waar ze goed in zijn kan je een indeling in het werk gaan maken waar iedereen zich maximaal gelukkig bij voelt. Laat mensen doen waar ze goed in zijn, laat de vaste functieomschrijving los, en ga denken in rollen. Rollen kunnen namelijk makkelijk veranderen. Zo hou je je medewerkers tevreden en blijf je ze uitdagingen bieden. En als medewerkers tevreden zijn willen ze niet meer bij je weg. Ze zullen anderen juist uitnodigen om bij jullie te komen werken.

Meer over superwerkgever