Een voorbeeld uit de praktijk
Zijn medewerkers vonden hem bot en direct in zijn communicatie
Als ondernemer is een effectieve communicatie met je medewerkers essentieel voor het succes van je bedrijf. De mate waarin jij in staat bent om het echte gesprek te voeren bepaalt mede de motivatie van jouw medewerkers. En dat is soms best lastig.
Dat overkwam ook een manager die ik recentelijk heb mogen coachen. Dit is een gedreven manager gefocust op het behalen van resultaten, maar daarbij worstelde met het opbouwen van goede relaties met zijn medewerkers. Deze teamleider was iemand die altijd vooropliep, altijd gericht op het bereiken van doelen. Maar soms vergat hij daarbij de menselijke kant van zijn leiderschap. Zijn medewerkers vonden hem te bot en te direct in zijn communicatie. Hij was meer gericht op het eindresultaat dan op de mensen die het resultaat moesten behalen.
De manager richtte zich uitsluitend op het resultaat
Tijdens onze gesprekken heb ik met hem gekeken naar zijn communicatie en naar het belang van echt contact maken met medewerkers. Samen hebben we gesproken over het belang van luisteren naar wat er speelt binnen zijn team en diverse leden, om te begrijpen waar ze tegenaan lopen en wat hen motiveert. We hebben het gehad over het verschil tussen oppervlakkig en diepgaand contact, en hoe je dat laatste kunt bereiken.
Samen met hem heb ik gekeken naar het verschil tussen communiceren ‘via je hoofd’ en ‘met je gevoel’. Via je hoofd is voornamelijk rationeel, vluchtig, vaak meer afstandelijk en meer gericht op overtuigen. ‘Vanuit het gevoel’ is meer in contact, intuïtief en het laat je luisteren naar wat er écht speelt bij de ander. Het laat je luisteren naar meerdere lagen van de communicatie. Hij kon zich er wel wat bij voorstellen, maar vond het nog lastig om mij te begrijpen.
Wat is de overeenkomst tussen tango dansen en leidinggeven?
Het kwartje viel pas echt toen de manager de parallel herkende met dansen. Hij is namelijk een gepassioneerd Tango danser. Wanneer je probeert te dansen met je hoofd ben je bezig met pasjes tellen, denk je na over de bewegingen. En dan ben je minder bezig met de ander. Terwijl als je écht contact maakt met je danspartner, ontstaat er een synergie die leidt tot een heel ander soort dansen. Dan kan je danspartner je volgen en kom je samen tot iets heel moois.
Ik vroeg hem om zich voor te stellen dat leiderschap als een tango is – een dans tussen twee mensen die perfect op elkaar zijn afgestemd. Ik legde hem uit dat leiderschap draait om verbinding maken, om het aanvoelen van de ander en daarop reageren. Net zoals bij tango dansen, waarbij je moet anticiperen op de bewegingen van je danspartner om samen een vloeiende dans te creëren.
Het advies aan deze teamleider was dan ook om (figuurlijk) te gaan tango dansen met zijn medewerkers. Maar nog belangrijker was om de mindset van tango dansen te integreren in zijn leiderschapsstijl. Hij moest leren om echt contact te maken, om te luisteren zonder direct een oplossing te willen bieden en om oprecht geïnteresseerd te zijn in zijn medewerkers.
En het werkte. Na drie weken kwam hij terug en merkte ik meteen een verschil, hij had meer rust in zijn communicatie. Hij stond nu letterlijk stil als hij in gesprek was, hij maakte oogcontact en nam de tijd om te luisteren naar zijn medewerkers. Ook had hij gesprekken zonder doel, gewoon een leuk gesprek om het gesprek zelf in plaats van iets te moeten bereiken met dat gesprek. Een hele vooruitgang voor deze leidinggevende.
Verandering kost tijd
Aandachtspunt is om dit vol te houden. De verandering in hem betekent niet gelijk een verandering in het team, dat kost tijd. De medewerkers moeten nog wat wennen aan de nieuwe openheid, moeten het leren vertrouwen om zelf ook meer open te durven zijn. Maar de eerste en misschien wel belangrijkste stap is gezet, het bewustzijn en de verandering bij de manager.
Dus, beste ondernemers, onderschat nooit de kracht van een goed gesprek en een oprechte verbinding met je medewerkers. Soms moet je een beetje buiten de gebaande paden denken, zoals tango dansen, om tot nieuwe inzichten te komen. Maar het resultaat is het zeker waard.
Kleine en grote Thema’s
Wil jij ook een duurzame verandering binnen je organisatie of is dit een voorbeeld dat ook bij jou speelt? Dan is het hoogtijd om eens kennis te maken met Superwerkgever.nl. Samen kunnen we aan de slag met kleine en grote thema’s die je tegenkomt als werkgever. Neem daarvoor gerust contact met ons op en wordt zelf ook Superwerkgever.