Stil staan om vooruit te kijken

Deze zomer zorgde mijn wandeling voor meer inzicht

Afgelopen zomer heb ik een prachtige wandeltocht gemaakt in de Pyreneeën. We hadden een hut gereserveerd waar we konden overnachten, we moesten er alleen nog wel ‘even’ heen lopen. Het werd een pittige tocht die kilometers lang over grote rotsen tegen de berg op liep. Ze hadden wel aangegeven dat het een moeilijke route was, maar ik had al wel eerder zwarte routes gelopen. Dus ik dacht, ik doe het wel even.

Focus is belangrijk!

Even stil staan om vooruit te kijken en om je heen te kijken, heerlijk! Tijdens de route moest je heel goed kijken waar je liep; waar zet je je voet neer, ligt die steen wel stevig, is de rots niet glad waar je op gaat staan? Alles om te zorgen dat je geen blessures op zou lopen daar in ‘the middle of no where’.

Tijdens de wandeling was het ook steeds opnieuw zoeken naar de rood met witte markeringen die de route aangeven. Dat was soms best een uitdaging, omdat de tekens regelmatig best ver weg op de rotsen geschilderd waren. Dat betekent dat je regelmatig even stil moet staan om te kijken waar de route was, goed moest kijken in de hoop dat je een route kon vinden. Checken of we nog goed zaten en niet van de route af waren. Want echte paden waren er niet, alleen veel rotsen en stenen.

Kijk je wel ver genoeg vooruit?

Dit deed mij denken aan de parallel met het bedrijfsleven. Vaak kijk je dichtbij je en ben je gefocust op de operationele zaken. Je wordt opgeslokt door alle details en problemen van de dag. Vragen van klanten, problemen op de zaak, allemaal zaken die aandacht vragen en die veel tijd vergen. Als je zo geleefd wordt, bezig bent om vlak voor je te kijken, is het lastig om verder vooruit te kijken. Met andere woorden om je doel te zien, waar ga je naartoe met je bedrijf?

Ook in het bedrijfsleven is het dus van belang: gewoon even stil te staan, om vooruit te kijken naar de toekomst, om na te denken over welke kant je op wilt met jouw bedrijf. Waar loopt het pad dat jij wilt bewandelen?

Opgeslokt door operationele zaken

Zo sprak ik een ondernemer die ik vroeg, “Wanneer wil je jouw bedrijf verkopen”. Toen was het lang stil. Hij had werkelijk geen flauw idee omdat hij voornamelijk bezig was met de waan van de dag. Hij was te druk bezig om alles goed te laten verlopen in het bedrijf waardoor hij eigenlijk nooit echt de rust genomen had om vooruit te kijken.

We zijn dus eens samen gaan zitten en hebben onderzocht hoe hij zijn toekomst graag zou willen inrichten. Wanneer wil je met pensioen, hoe krijg je meer tijd voor je hobby’s, hoe zorg je dat je langer dan een week op vakantie kan? Aansluitend hebben we gekeken naar de stappen die daarvoor nodig zijn en dat in een plan opgenomen. Dit heeft hem heel anders laten kijken naar zijn bedrijf en naar zijn eigen manier van werken. Alleen dit plan maken gaf hem al heel veel energie.

Een heidesessie geeft inzicht en zorgt voor rust

Neem dus regelmatig de tijd om na te denken over de toekomst, over de richting waar je heen wilt, over wat je wilt bereiken. Waar sta jij over 5 jaar met jouw bedrijf en wat is er voor nodig om dit te bereiken? Ga eens samen met je managementteam de hei op, weg van het bedrijf, los van alle dagelijkse beslommeringen om op afstand te kijken en reflecteren. Neem de tijd om met elkaar te sparren, te verbinden, te brainstormen en te discussiëren om zo tot mooie dromen te komen.

Als die dromen zijn geformuleerd kan je samen nadenken over de stappen die nodig zijn om daar te komen, over de plannen die daarbij horen. Vergeet daarbij niet om je dromen en je plannen te delen met jouw medewerkers. Ook zij willen graag werken aan toekomstige doelen, zeker als zij zich ook kunnen vinden in die doelen. Zorg er dus voor dat je je doelen goed toelicht aan de medewerkers.

Doelen stellen en plannen maken is niet alleen van belang voor een bedrijf, maar ook voor ieder indivdue. Waar wil je heen met je carrière, met je relatie, met je leven? Het is altijd goed om te reflecteren over waar je staat en of dat klopt met waar je graag over 5 jaar wilt staan.

Zo krijg je grip op de zaak, kom je van externe sturing naar interne sturen. Wil je meer weten? Kijk op de website voor meer inspiratie.

Zou je graag eens willen sparren over het krijgen van meer grip op je bedrijf of meer rust? Neem dan gerust contact op!

Meer over superwerkgever