De route uit de corona crisis voor jouw organisatie

Iedereen die ik spreek de laatste weken is het wel een beetje zat, is de Corona zat. We zitten al lang in deze periode, een periode waarin we weinig mogen, een periode waarin we weinig contact hebben met anderen, een periode van afstand. Voor sommigen betekent dat extra zorgen, voor anderen extra eenzaamheid en verveling.

Ik spreek jongeren die de structuur missen, ik spreek ondernemers die omzet missen, ik spreek ouderen die de uitjes missen. Er is veel gemis op dit moment. We missen de leuke dingen van het leven, een terrasje pakken, een feestje, een festival een gezellige verjaardag met vrienden.

Een fase van overleven

We hebben net twee hele mooie weekenden achter de rug, eentje met veel ijs en zon waar we konden schaatsen en een weekend met veel zon en lente weer. Dan zie je ook dat iedereen naar buiten rent op zoek naar vertier, op zoek naar leuke dingen, op zoek naar iets wat ons opvrolijkt.

We zitten nu al een jaar lang in deze corona periode. Het is wel vol te houden, maar het kost energie, veel energie. De spanning loopt op, de vermoeidheid loopt op, we zijn het zat, waar ligt de grens, wanneer is het eens klaar? Het uitzicht is er niet. Dus we gaan maar door in de hoop dat het beter wordt.

We zitten in een fase van overleven, een onzekere periode. We hebben weinig energiegevers, weinig leuke dingen en we moeten maar door zonder uitzicht, zonder dat we weten waar het eindigt. De balans tussen die dingen die energie geven en energie kosten is verstoord en doordat we continu in een overlevingstand zitten kost deze periode heel veel energie.

De overlevingsstand

Het is vol te houden om op de been te blijven, om te blijven functioneren, maar het kost energie. Het overlevingsgedrag zorgt ervoor dat we in beweging kunnen blijven, dat we iets extra’s uit onszelf kunnen halen en dat we door kunnen gaan. We proberen positief te blijven, we zetten door, houden ons groot, het glas is half vol. We lachen wel, maar ondertussen.

Het is niet een acuut drama dat onze energie vraagt maar een langdurige periode van overleven. De stress, het onvermogen, het ongenoegen telt op en doordat het zo lang duurt sloopt het ons langzaam, in kleine stapjes, waardoor we het vaak niet eens merken. De overleving, ons optimistische masker, maskeert het maar onbewust sloopt het ons. Wanneer is de grens bereikt?

Doordat we in een overlevingstand schieten slaan we ons door deze periode heen, de een makkelijker dan de ander en juist de gene met de meeste veerkracht dragen het meest? Ook de organisatie, als samenstel van alle medewerkers zit in een overlevingsstand, hoe gaan we als bedrijf overleven, gaan we het redden, hebben we straks nog een baan? Andere bedrijven zijn juist heel druk waarbij van de medewerkers extra inzet verlangd wordt en waar de zorgen kunnen liggen bij het niet besmet raken.

Allemaal extra spanningen die zich opbouwen in de organisatie en bij de individuele medewerkers. Het is dus nu al belangrijk om goed voor de medewerkers te zorgen.

Lees de BLOG: Hoe je de lockdown door komt met een avond klok hoe je je medewerkers gedurende de crisis kan ondersteunen.

Routekaart voor opstarten

Maar wat gebeurd er als deze periode voorbij is, als we weer naar kantoor mogen, als we elkaar weer mogen ontmoeten? Wat gebeurt er als de spanning van de boog gaat, als we niet meer hoeven te overleven?

Misschien herken je het wel, dat je de eerste drie dagen van je vakantie ziek bent, dat je niks meer kan. Dat je zo lang zo hard gewerkt hebt dat wanneer je kan ontspannen je helemaal instort.

Dat risico lopen we ook na de Corona crisis. Dat wanneer we weer aan het werk kunnen, net wanneer alles weer normaal wordt de klap nog gaat komen. Omdat mensen en bedrijven dan weer tot rust komen, dat dan de overleving niet meer nodig is en we dan pas merken hoeveel energie het gekost heeft.

Wat kan je als werkgever doen?

Hoe kun je jij als werkgever je daar op voorbereiden? Want de kans is groot dat het ook met jouw medewerkers gaat gebeuren. Dat juist na de corona periode een piek komt in het ziekte verzuim. Dat mensen zich ziek melden, heel moe zijn, moegestreden zijn. De overleving vervalt en de vermoeidheid wordt in een keer voelbaar.

Houdt er dus als werkgever rekening mee dat dit kan gaan gebeuren. Denk bewust na over een routekaart voor het weer opstarten en terug gaan naar het oude of het nieuwe normaal. Hoe wil je verder na de crisis?

Zorg ervoor dat je oprechte aandacht hebt voor je mensen, vraag hen ‘hoe gaat het met je?’ en probeer te onderzoeken met elkaar hoe men de crisis is doorgekomen, wat het gekost heeft. Je kan het niet meer veranderen, maar er over praten kan al opluchten omdat men dan weet dat het bespreekbaar is.

Zorg vooral ook voor voldoende rust en aandacht op het moment dat de medewerkers weer terugkomen op kantoor, wanneer alles weer een beetje normaal wordt. Juist dan is oprechte aandacht belangrijk.

Breng de rust terug

Let dus goed op elkaar. Denk niet ‘als we weer bij elkaar kunnen komen gaan we knallen’ maar geeft de ruimte om even bij te komen, om te verwerken, om elkaar weer te ontmoeten om weer opnieuw contact te maken met elkaar, weer opnieuw contact te maken met de organisatie.

Zorg dat eerst het stof neer gedaald is voor je weer volle kracht vooruit gaat.  Als je goed zorgt voor je mensen dan haal je die tijd makkelijk weer in als je mensen weer fit en uitgerust zijn. Ze zullen je dankbaar zijn!

Bespreek ook met elkaar wat de corona crisis gekost heeft en wat het opgeleverd heeft. Wat wil men nooit meer en wat zou men graag willen behouden? Als voorbeeld; het continue thuiswerken is voor veel mensen niet prettig geweest maar de mogelijkheid om af en toe thuis te werken misschien wel. Dus misschien willen mensen wel 2 dagen van de 5 thuis werken. Bespreek dat met elkaar.

Kortom, hou er rekening mee dat ook het opnieuw opstarten tijd en aandacht vraagt. Focus eerst op de mens en dan pas op de voortgang. Door met elkaar op een goede manier op te starten haal je de tijd snel genoeg weer in!

Succes!

Meer over superwerkgever