Kan jij als manager ook wel wat zelfreflectie gebruiken?

Iedere manager, werkgever, CEO, ondernemer kijkt wel eens in de spiegel. Meestal om te zien of het haar goed zit of dat de kleding nog netjes zit. Maar hoe vaak kijk jij figuurlijk in de spiegel? Hoe vaak ben jij bezig met de vraag, hoe doe ik het eigenlijk?  En wat vinden anderen daarvan?

Ik krijg regelmatig de vraag om een team te trainen omdat het team niet optimaal zou functioneren volgens de manager. Tijdens de inventarisatie is een van de vragen die ik vaak stel ‘Wat heb je er zelf al aan gedaan?’ en ‘Wat is de reden dat het jou niet is gelukt?’.

Vaak krijg je dan antwoorden over wat er allemaal al gedaan is, wat de reden is dat het team niet in beweging komt en vooral ook aan wie dat waarschijnlijk ligt. Maar zelden krijg ik het antwoord, ‘het ligt aan mij als manager’. Dit terwijl het probleem in een organisatie zich meestal op een andere laag toont dan waar de oorzaak ligt.

Voorbeelden:

Zo ken ik een situatie waarbij een manager te dicht op het team zat, te veel bezig was met de details. Het gevolg was dat de medewerkers geen ruimte meer voelden om beslissingen te nemen en om zelf na te denken. Terwijl dit nou precies de ‘klacht’ was van de manager over dat team.

Zo ken ik ook de situatie waar een directeur zo veel onveiligheid creëerde in de organisatie dat medewerkers op hun woorden gingen passen, zich gingen indekken en bezig waren met overleven in plaats van met optimaal functioneren en mee denken met de organisatie. De directeur was zich daar zelf echter niet van bewust en had ook moeite om dat aan te nemen.

Twee voorbeelden van een situatie waarbij de oorzaak op een andere laag ligt dan waar het zichtbaar wordt. Het is veel makkelijker om de situatie bij de ander neer te leggen. Dat de ander in beweging moet komen om het probleem op te lossen. Het vraagt moed om in de spiegel te kijken en te onderzoeken wat je eigen rol is in deze situatie.

Overleven

Soms is een directeur ook aan het ‘overleven’, voelt zich soms onzeker. Er wordt veel gevraagd, aandeelhouders die eisen stellen, medewerkers die van alles willen, teamleiders die met problemen komen. Er ligt dus veel op het bordje en dan ontbreekt de tijd en de rust vaak om te vertragen en om eens kritisch naar je zelf te kijken.

Misschien vind je het ook spannend om kritisch naar jezelf te kijken. Omdat dat vaak ook weer oude onzekerheden naar boven brengt. Het raakt soms ook oude krassen op je ziel waar we ons niet meer van bewust zijn en die we liever willen vermijden. Maar die oude krassen, die oude pijn kan nog steeds je gedrag van nu beïnvloeden. En niet altijd op een positieve manier.

Zonder die blik op jezelf, zonder kritisch naar je zelf te kijken, zonder feedback van je omgeving kom je op een eiland te staan. Je mist de input en bewustwording en zo wordt het nog lastiger om de zaken aan te pakken. Je blijft hangen in een overleving die zelden productief is voor de mensen om je heen.

Kijk eens wat vaker in de spiegel

Neem eens de tijd om in de spiegel te kijken, zoek de feedback juist op! Ga eens alleen het bos in om te wandelen, boek een actieve coachreis, ga in stilte retraite, ga een week lang bushcraften alleen in de wildernis. Doe iets dat bij je past en wat jou helpt om te vertragen. Doe iets waarmee jij je bewustzijn kan vergroten over je eigen handelen. Des te beter je jezelf kent, des te beter je je medewerkers kan ondersteunen om het beste in zichzelf naar boven te halen.

Ga vooral ook praten met de mensen om je heen. Sta open voor de feedback van anderen, van collega’s, van medewerkers, van teamleiders van klanten. Luister naar de feedback, zonder te verdedigen, ook al doet het een beetje pijn om te horen. Maar door goed te luisteren wordt je wijzer, over jezelf en over je organisatie.

Praat met gelijkgestemden, met collega’s in de zelfde positie als jij. Sluit je aan bij een intervisie groep of praat met een externe coach. Soms is het fijn om met iemand van buiten de organisatie te kunnen spiegelen. Je wilt je vragen en je onzekerheden ook niet altijd in de eigen organisatie delen. Door met elkaar te praten wordt je wijzer. Door je bewustzijn te vergroten kan je groeien en kan je je mensen laten groeien, en daarmee jouw bedrijf.

Succes!

Wil je meer inspiratie, lees dan ook eens de andere blogs op: https://superwerkgever.nl/blog/

Meer over superwerkgever