Wat een leercultuur jouw bedrijf kan opleveren
Een belangrijk onderdeel van het worden of het zijn van een superwerkgever is het creëren van een leercultuur binnen jouw organisatie. In een leercultuur hebben de medewerkers (inclusief het management) de mogelijkheid om te leren en om zichzelf en de collega’s te helpen ontwikkelen tot een betere ‘ik’.
Door het creëren van een leercultuur worden de medewerkers ontwikkeld tot oplossings- gerichte medewerkers die zowel zelfstandig als met elkaar problemen op kunnen lossen. Door samen te werken aan het oplossen van de problemen waar men tegenaan loopt krijgt men de mogelijkheid om met elkaar een optimale werkomgeving te creëren en tegelijk gezamenlijk bezig te zijn met het behalen van de hogere doelen van de organisatie. En zo ontstaat een superwerkgever.
Wat is een leercultuur?
Wanneer we praten over een leercultuur dan hebben we het over een cultuur in de organisatie die leren en ontwikkelen van alle medewerkers in de organisatie stimuleert. Een cultuur met een open communicatie, dagelijkse feedback en zelfreflectie die er voor zorgen dat ieder individu zichzelf kan ontwikkelen. Dat vraagt misschien ook wat aanpassing van de aansturing door het gehele managementteam, die uiteraard zelf ook bezig is met de eigen ontwikkeling.
Een leercultuur heb je wanneer medewerkers de kans krijgen en het normaal vinden om met hun eigen ontwikkeling bezig te zijn. Zowel jong als oud, ervaren en onervaren en op iedere functie is men dan met zijn of haar eigen ontwikkeling bezig, In een leercultuur help je daarnaast ook elkaar om beter te worden. Als we het hebben over ontwikkeling dan bedoelen we zowel de persoonlijke ontwikkeling als de professionele vakinhoudelijke ontwikkeling.
[/fusion_text][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]
Geen eenmalige training, maar continu leren
Een leercultuur betekent niet dat de medewerkers de hele dag trainingen moeten volgen. Leren kan namelijk heel goed in de eigen dagelijkse praktijk. Onder meer door:
- uit de comfort zone te stappen
- onderzoek te doen naar de eigen sterke punten en verbeterpunten,
- het creëren van een buddy systeem,
- het inrichten van werkgroepen,
- nieuwe uitdagingen aan te gaan.
Hierdoor ontstaat de kans om buiten de comfortzone te treden en zo te ontwikkelen. Dat ontwikkelen gaat je hele carrière door. Dus als je een bepaald leerdoel hebt bereikt, volgt er vanzelf weer een nieuwe uitdaging.
Door met elkaar bezig te zijn met ontwikkeling en door de openheid die daarbij ontstaat, vormt zich een bruisende organisatie met werkplezier waar medewerkers met plezier naar toe gaan en met voldoening weer naar huis.
Door de leercultuur wordt het normaal om te praten over ‘wat gaat goed en wat kan beter’, wordt het normaal om na te denken over de feedback die je krijgt, wordt het normaal om samen te sparren over waar en hoe het beter kan in de organisatie. Doordat het management ook constant aan het leren is wordt het tevens normaal dat er geluisterd wordt door het management naar de ideeën die geopperd worden.
Voorwaarden voor een leercultuur
Om een leercultuur te creëren is het als eerste van belang dat medewerkers zich voldoende veilig voelen. Veilig voelen om zich kwetsbaar op te stellen, veilig voelen om fouten te maken en veilig voelen om deze toe te durven geven.
Daarna is het van belang dat medewerkers in staat zijn om het echte gesprek’ met elkaar te voeren, waarbij goed luisteren naar elkaar en oordeelvrij kijken twee belangrijke kwaliteiten zijn om te ontwikkelen. Door met elkaar in gesprek te gaan en door oordeelvrij te luisteren ontstaat begrip voor de mening en/of het handelen van de ander.
Zo leren de medewerkers te luisteren naar andere waarheden dan die van henzelf en leren ze hun visie te verbreden. “Niet alleen door je eigen bril kijken, maar ook naar je eigen bril!”
De voordelen voor de medewerkers
Medewerkers worden in een leercultuur continu uitgedaagd en zijn continu bezig om zichzelf, en elkaar te ontwikkelen. Daardoor voorkom je dat men zich gaat vervelen. Onderzoek toont aan dat wanneer er een balans is tussen uitdagingen en vaardigheden men het beste kan presteren (in flow). In die flow werken geeft energie, voldoening en enorme prestaties.
Een leercultuur heb je wanneer medewerkers de kans krijgen en het normaal vinden om met hun eigen ontwikkeling bezig te zijn.
Wanneer medewerkers zich veilig genoeg voelen om fouten toe te geven, om hun maskers af te zetten en om zich kwetsbaar op te stellen, dan ontstaat er een nieuwe energie. Een energie waarin mensen zich gemakkelijker uitspreken, waarin onderstroom weggenomen wordt en mensen leren om beter samen te werken.
Door samen te werken aan ontwikkeling van zowel de medewerker als het bedrijf en door de openheid die daarbij ontstaat, vormt zich een bruisende organisatie met werkplezier, waar medewerkers met plezier naar toe en met voldoening weer naar huis gaan.
De voordelen voor de organisatie
Wanneer bovengenoemde energie zich door de organisatie gaat verspreiden, is dat een enorme boost voor de betrokkenheid en de prestaties van de medewerkers. Medewerkers die ‘actief leren’ gebruiken hun hersenen en houden die ook fit en waardoor de medewerkers beter presteren in het dagelijks werk.
Samen ontwikkelen helpt de medewerkers om ondernemerschap en meer flexibiliteit te ontwikkelen, waardoor ook de organisatie makkelijker in kan spelen op de veranderingen in de markt. Iets wat in deze rare Corona tijd onontbeerlijk is.
Als alle medewerkers steeds een beetje beter worden, als alle medewerkers steeds meer bewust worden van zichzelf en de medewerkers hun visie telkens verder kunnen verbreden, dan draagt dat in belangrijke mate bij aan de ontwikkeling, de groei en het resultaat van de gehele organisatie en bij het behalen van de hogere doelen van jouw bedrijf. Het resultaat van enthousiaste medewerkers is een betere service en enthousiaste klanten.
In 7 stappen naar een leercultuur
Superwerkgever.nl heeft een programma ontwikkeld dat bedrijven helpt om een leercultuur te creëren waarin zowel de medewerkers als de organisatie zich ontwikkelen en zodoende betere resultaten halen en de hogere doelen van de organisatie eerder bereikt worden.
In 7 stappen naar een leercultuur: